همه چیز درباره تلسکوپ فضایی جیمز وب و مقایسه آن با هابل

0

تلسکوپ فضایی جیمز وب ( JWST ) ، یک تلسکوپ فضایی است که قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود؛ تا وضوح و حساسیت بسیار بالاتری را فراهم کند

همه چیز درباره تلسکوپ فضایی جیمز وب James Webb

تلسکوپ فضایی جیمز وب james webb چیست؟

جیمز وب یک تلسکوپ فضایی بسیار پیشرفته است که بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان محسوب می‌شود. جیمز وب قرار است که وضوح و حساسیت بی‌سابقه‌ای را با استفاده از طول موج بلند (نارنجی-قرمز) نور مرئی، و از طریق مادون قرمز نزدیک به اواسط مادون قرمز (۰٫۶–۲۷ میکرومتر)، را ارائه دهد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

محل قرار گیری تلسکوپ جیمز وب

این تلسکوپ پس از پرتاب بیش از ۱.۵ میلیون کیلومتر را طی می‌کند تا به نقطه پایدار جاذبه موسوم به لاگرانژ ۲ (L2) برسد. این نقطه روی خط مستقیم خورشید به زمین قرار دارد و بدین ترتیب JWST در مدار سالانه گردش زمین به دور خورشید مستقر می‌شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب، برخلاف تلسکوپ هابل که به دور زمین می‌چرخد و هر ۹۰ دقیقه در سایه آن قرار می‌گیرد، دیدی بدون مانع از جهان هستی خواهد داشت. اما از سوی دیگر، فاصله بسیار زیاد تلسکوپ از زمین بدین معنا است که ما توانایی سرویس و تعمیر آن را نخواهیم داشت.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ۶ ماه پس از پرتاب رصد جهان را آغاز خواهد کرد و بین ۵.۵ تا ۱۰ سال پس از پرتاب در نقطه L2 باقی خواهد ماند. دانشمندان امید دارند که این تلسکوپ بتواند دیدی از اوایل جهان به آن‌ها بدهد؛ اطلاعاتی که پیش از این نداشته‌ایم. با هابل موفق شدیم تا کیهان را در ۴۸۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ ببینیم. با تلسکوپ جیمز وب این مقدار به حدود ۲۰۰ میلیون سال کاهش خواهد یافت .

تلسکوپ فضایی جیمز وب یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین تلسکوپ‌ها است و انتظار می‌رود بینش جدیدی از هر مرحله از تاریخ جهان، از شکل‌گیری نخستین ابرهای غبار گرفته تا تشکیل منظومه شمسی در اختیار ما قرار دهد.

ناسا (NASA)، اسا (آژانس فضایی اروپا، ESA) و آژانس فضایی کانادا (CSA) که در ساخت این تلسکوپ مشارکت داشته‌اند، تاکید دارند که JWST، جانشین هابل است و نه جایگزین آن

مقایسه تلسکوپ جیمز وب با هابل

 مقایسه ابعاد

تلسکوپ جیمز وب در ابعاد ۲۰/۱۹۷ متر در ۱۴/۱۶۲ متر طراحی شده، اما تلسکوپ هابل تقریبا ۱۴ متر طول ۵ متر عرض دارد.

مقایسه ابعاد آینه تلسکوپ جیمز وب و هابل

تلسکوپ فضایی جیمز وب، بسیار بزرگ است. آینه‌ی اصلی این تلسکوپ ۶/۵ متر قطر دارد در حالی که قطر آینه اصلی تلسکوپ هابل حداکثر ۲/۵ متر قطر میرسد. ابعادی که برای تلسکوپ جیمز وب پیشنهاد شد، انتقال آن به فضا را غیرممکن می‌کرد به دلیل، مهندسان آینه‌‌ی اصلی این تلسکوپ را سه قسمت کردند که به هنگام باز شدن، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و آینه‌ای واحد را تشکیل می‌دهند.

مقایسه تصاویر جیمز وب و هابل

نور برای سفر در فضا به زمان نیاز دارد و وب قادر خواهد بود نوری را که تقریباً در کل تاریخ کیهان در حال حرکت بوده است، بگیرد. «وب می‌تواند کهکشان‌هایی را که چند صد میلیون سال پس از بیگ بنگ به نظر می‌رسند، ببیند. جیمز وب می تواند این کار را انجام دهد زیرا برای دیدن نور مادون قرمز نزدیک و میانی که برای مردم نامرئی است طراحی شده است. در مقابل، هابل در درجه اول نوع نوری را که چشمان انسان می تواند ببیند را جذب می کند. اما تلسکوپ های مادون قرمز مانند جیمز وب نه تنها می توانند اجرام قدیمی تر و سردتر را ببینند، بلکه می توانند از میان غباری فضایی ای که می تواند ستارگان و دیگر اجرام را در تصاویر هابل پنهان کند، شکار کنند.

مقایسه تصاویر تلسکوپ جیمز وب و هابل

زمان پرتاب تلسکوپ جیمز وب

این سازه گزان قیمت در زمان ۲۲ دسامر سال ۲۰۲۱ (میلادی) و در ۱ دی سال ۱۴۰۰ (شمسی) در مرکز فضایی گویان (Guiana Space Centre) که بندر فضایی اروپا نیز نامیده می شود به سمت محل اقامت خود راهی میشود

جهت اطلاعات بیشتر در مورد زمان پرتاب و تماشای ویدیو زنده پرتاب میتوانید به سایت ناسا مراجعه فرمایید.

 

 

نظرات