واکسن ضد پیری جدید برای انسان به واقعیت می پیوندد؟ + زمان تولید و عرضه

0

یک واکسن آزمایشی ضد پیری با موفقیت سلول‌های پیری را از بدن موش‌ها حذف کرد و به طولانی‌تر شدن عمر این جوندگان و معکوس کردن برخی از علائم بیماری‌های مرتبط با افزایش سن کمک کرد. محققان می گویند این آزمایش گامی بزرگ در مسیر رسیدن به واکسن مشابه برای انسان است، اما آیا واقعاً می تواند کارساز باشد؟

واکسن ضدپیری Anti aging vaccine

واکسن ضد پیری روی انسان هم جواب می دهد؟

به گزارش خبرینا و به نقل مجله لایو ساینس، پل رابینز، استاد بیوشیمی، زیست شناسی مولکولی و بیوفیزیک و دانشیار موسسه زیست شناسی پیری و متابولیسم در دانشگاه: “من فکر می کنم این اطلاعات امید بخشی بود… این یک اثبات بسیار خوبی است.”

رابینز که در این تحقیق شرکت نداشت گفته است: اما سوال بزرگ این است که آیا آن واکسن برای انسان بی خطر است یا خیر. برای پی بردن به آن، محققان باید مطالعات بیشتری را بر روی حیوانات، و آزمایش‌های ایمنی کامل در بیماران انسانی انجام دهند.

دانشگاه مینه سوتا، در مورد مطالعه موش ها گفته: در تئوری، همین رویکرد در انسان ها نیز کارساز خواهد بود.

واکسن جدید ضدپیری دقیقا چیکار می کند؟

به گفته مؤسسه ملی پیری (NIA) واکسن جدید سلول‌های پیر را هدف قرار می‌دهد، سلول‌هایی که به دلیل آسیب یا استرس تکثیر خود را متوقف کرده‌اند، اما زمانی که باید نمی‌میرند. این سلول‌ها با افزایش سن جمع می‌شوند، زیرا سیستم ایمنی در پاکسازی چنین سلول‌هایی از بدن کارایی کمتری پیدا می‌کند.

سلول های پیر ترکیباتی را آزاد می کنند که باعث التهاب می شود و در نتیجه به سلول های سالم مجاور آسیب می زند. شواهد نشان می‌دهد که این تجمع سلول‌های پیر تعداد زیادی از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، از جمله سرطان، آلزایمر و آترواسکلروز «بیماری که در آن پلاک‌ها در شریان‌ها ایجاد می‌شود» افزایش داده است.

در دهه گذشته، دانشمندان روی ایجاد «درمان‌های سنولیتیک» یا داروهایی که می‌توانند سلول‌های پیر را از بدن پاک کنند، کار کرده‌اند. برخی از این داروها التهاب را کاهش داده و شروع بیماری های مرتبط با افزایش سن را به تاخیر انداخته و طول عمر جوندگان را افزایش داده اند. آقای رابینز گفته که مقدار زیادی از این داروها وارد آزمایشات بالینی روی بیماران انسانی شده اند.

استفاده از واکسن ضد پیری چه کمکی می کند؟

همچنین آقای رابینز  استاد بیوشیمی اعلام کرده: مزیت بالقوه استفاده از واکسن ضد پیری به جای دارو برای هدف قرار دادن سلول های پیر این است که افراد می توانند مثلاً در سن ۵۰ سالگی واکسن زده شوند و در وهله اول از تجمع سلول های پیر خودداری کنند. سیستم ایمنی یک فرد واکسینه شده باید آموزش ببیند تا سلول های پیر را جستجو کند و آنها را از بین ببرد.

او گفت که در مقابل، فردی که داروهای سنولیتیک مصرف می کند باید آنها را به طور مکرر مصرف کند، زیرا سلول های پیر پس از هر دوره درمان دوباره جمع می شوند.

واکسن ضد پیری در مسیر تولید

محققان برای ساخت واکسن سنولیتیک خود، یک هدف خاص یا «آنتی ژن» را بر روی سلول‌های پیر انتخاب کردند – نوعی متمایز کننده برای هدف قرار دادن سیستم ایمنی. دکتر توهرو مینامینو، نویسنده ارشد، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه جونتندو و مدیر پزشکی قلب و عروق در بیمارستان دانشگاه جونتندو در توکیو می گوید: اما از آنجایی که سلول‌های سراسر بدن می‌توانند پیر شوند، سلول‌های پیر متفاوت از یکدیگر به نظر می‌رسند.

در این مطالعه اثبات مفهوم، توانستند یک نوع سلول را به صفر برسانند: سلول‌های اندوتلیال عروقی پیر، که داخل شریان‌ها، سیاهرگ‌ها و مویرگ‌ها را می‌پوشانند. آنها تجزیه و تحلیل کردند که کدام پروتئین ها در مقادیر زیاد روی سطوح این سلول ها ظاهر می شوند تا ببینند کدام پروتئین ها هدف خوبی برای واکسن آنها هستند.

طبق گزارشی که در سال (۲۰۱۱) در مجله Aging منتشر شد، از بین پروتئین‌های شناسایی‌شده، آن‌ها یکی به نام پروتئین ملانوم غیرمتاستاتیک گلیکوپروتئین (GPNMB) را انتخاب کردند که به نظر می‌رسد با افزایش سن در برخی بافت‌ها تجمع می‌یابد و به بیماری‌های مختلف کمک می‌کند. بر اساس گزارشی که در سال (۲۰۱۸) در مجله Steroids منتشر شد، همان پروتئین به وفور در انواع خاصی از سلول های سرطانی از جمله ملانوم ظاهر می شود.

آزمایش واکسن ضد پیری روی موش ها و نتایج امیدوار کننده

در مطالعه خود، این تیم نمونه‌های بافتی از بیماران انسانی مبتلا به آترواسکلروز را بررسی کردند و دریافتند که سلول‌های اندوتلیال عروقی آن‌ها دارای (GPNMB) بسیار بیشتری نسبت به سلول‌های افراد بدون این بیماری هستند. بر اساس گزارشی که در سال (۲۰۲۰) در مجله Clinical Chemistry and Laboratory Medicine منتشر شد، شواهد نشان می دهد که مولکول های پرتاب شده توسط سلول های پیر به طور مستقیم در ایجاد پلاک در آترواسکلروز نقش دارند. با در نظر گرفتن این موضوع، تیم می‌خواست ببیند که آیا حذف سلول‌های سنگین (GPNMB) از بدن به کاهش تراکم این پلاک‌ها کمک می‌کند یا خیر.

واکسن ضدپیری به واقعیت می پیوندد؟

برای آزمایش این ایده، این تیم از یک مدل موش آترواسکلروز استفاده کردند و سپس سلول‌های مثبت (GPNMB) را از جوندگان با استفاده از اصلاح ژنتیکی حذف کردند. پس از برداشتن سلول ها، آنها دریافتند که میزان پلاک در رگ های موش ها به سرعت کاهش می یابد. این یافته ها تیم را متقاعد کرد که (GPNMB) را هدف واکسن سنولیتیک ضد پیری خود قرار دهند.

زمان تولید و عرضه واکسن ضد پیری

سالهاست که محققان در حال کار بر روی واکسن ضدپیری هستند، اما با توجه به نتایج دلگرم کننده این واکسن که اخیرا به دست آمده به نظر می رسد این واکسن تا قبل از سال ۲۰۳۰ وارد بازار شود البته این یک پیش بینی است و تاریخ تولید و عرضه واکسن ضدپیری مشخص نیست.

نظرات